۰

معـــــــــــــــــــــــــ​​​​​​​ــــرفی،مقایســــــــــــــــــــــــــه،مشــــــــــــــــــــــــــــــــــاوره،فـــــــــــــــــــــــــــــــــــروش​​​​​​​

کرونا در دندانپزشکی

 

بسیاری از افراد مراجعه به دندانپزشکی را به دلیل ترس از بیماری کرونا به تعویق می‌اندازند و به این مراکز مراجعه نمی‌کنند. در صورتی که بهداشت دهان و دندان اهمیت بسیاری زیادی دارد و می‌تواند به صورت مستقیم بر سلامت افراد اثرگذار باشد. کلینیک‌ها و مراکز دندانپزشکی با رعایت پروتکل های محافظتی دندانپزشکی در برابر کرونا، شرایط بسیار امنی را برای مراجعه کنندگان فراهم می‌کنند و در نتیجه افراد می‌توانند بدون هیچ نگرانی به این مراکز مراجعه کنند. در ادامه با پروتکل های محافظتی دندانپزشکی در برابر کرونا آشنا خواهید شد.

الزامات و تجهیزات مراکز دندانپزشکی

مراکز دندان پزشکی باید مجهز به تجهیزات استریل و ضدعفونی‌کننده سطوح باشند. از این تجهیزات می‌توان به دستگاه اتوکلاو و محلول یا ژل‌های الکلی ضدعفونی کننده اشاره کرد. همچنین باید پکیج‌های یکبار مصرف یا استریل شده توسط اتوکلاو و با در نظر گرفتن پروتکل های محافظتی دندانپزشکی را در اختیار هر بیمار قرار دهند. مطب‌ها و کلینیک‌های دندان پزشکی باید تهویه قوی و مناسب را در اتاق پذیرش و درمان با استفاده از فشار منفی مهیا کنند. از جمله دستورالعمل‌ها و تجهیزات اختیاری نیز می‌توان به دستگاه تب سنج دیجیتال و دستگاه پالس اکسی متر اشاره کرد.

 

پروتکل های محافظتی دندانپزشکی برای دندانپزشک و سایر پرسنل

استفاده از ماسک N95 برای دندانپزشکان الزامی است زیرا ماسک‌های پرستاری یا جراحی سه لایه به طور کامل ایزوله نیستند. همچنین از هر ماسک نباید بیش از 8 ساعت استفاده کرد. استفاده از عینک یا شیلد نیز برای محافظت از چشم و جلوگیری از ورود بزاق، خون و ترشحات تنفسی ضروری است. همچنین پس از تمام شدن درمان هر بیمار عینک یا شیلد ایزوله باید ضدعفونی شود. دندانپزشک و پرسنل باید از گان یک‌بارمصرف استفاده کنند و بلندی آن باید تا زیر زانوی فرد باشد. این گان پس از درمان هر بیمار باید تعویض شود. علاوه بر گان استفاده از کلاه جراحی نیز الزامی است. شست و شوی منظم و صحیح دست‌ها با استفاده از آب و صابون نیز توصیه می‌شود.

پروتکل های محافظتی دندانپزشکی برای مراجعه کنندگان

در هنگام پاندمی کرونا مراجعه کنندگان نیز باید نسبت به رعایت برخی نکات دقت کنند. مراجعه کنندگان باید از ماسک در هنگام مراجعه و انتظار در اتاق پذیرش استفاده کنند. فاصله بین صندلی‌های مراجعه کنندگان در اتاق پذیرش باید رعایت شود و در حدود 1.5 متر در نظر گرفته شود. همچنین مراجعه کنندگان بهتر است فاصله خود را با پرسنل پذیرش نیز حفظ و رعایت کنند.

پروتکل های محافظتی دندانپزشکی برای سالن انتظار

باید فاصله زمانی مناسب بین نوبت‌های درمانی بیماران در نظر گرفته شود تا از ایجاد تجمع در سالن انتظار جلوگیری شود. بهتر است تمامی وسایل مشترک از جمله روزنامه، مجلات، قندان و... از سالن انتظار جمع آوری شود. استفاده از محلول‌های الکلی ضدعفونی‌کننده برای استریل سطوح از جمله کلیدهای آسانسور، دستگیره‌ها و... الزامی است. پرسنل مراکز باید نسبت به استفاده از ماسک در فضای پذیرش تاکید کنند. لازم به ذکر است که ورود وسایل بیمار از جمله کیف، چتر و... به درون اتاق درمان ممنوع است. همچنین بهتر است مراجعین بدون همراه به مرکز درمانی مراجعه کنند.

جمع بندی

سلامت و بهداشت دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید درمان مشکلات دندان را به تعویق انداخت؛ در نتیجه در صورت نیاز باید با حفظ پروتکل های محافظتی دندانپزشکی به این مراکز مراجعه کرد.

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش