۰

معـــــــــــــــــــــــــ​​​​​​​ــــرفی،مقایســــــــــــــــــــــــــه،مشــــــــــــــــــــــــــــــــــاوره،فـــــــــــــــــــــــــــــــــــروش​​​​​​​

آلژینات های دندانپزشکی

 

آلژینات دندانپزشکی

آلژینات دندانپزشکی (Dental alginate) از جمله موادی است که از آن در دندانپزشکی برای قالب‌گیری استفاده می‌کنند و شما می‌توانید آن را در دو حالت پودری و مایع و در رنگ و اسانس‌های مختلف مشاهده کنید. البته باید گفت آلژینات یک بیوپلیمر است که از منابع تجدیدپذیر تولید می‌شود و از آن در زمینه‌های مختلف علمی و تخصصی که یکی از آن‌ها دندانپزشکی است استفاده می‌کنند.

انواع آلژینات دندانپزشکی

همان‌طورکه اشاره کردیم، استفاده از آلژینات یکی از قدیمی‌ترین و موثرترین روش‌هایی است که برای قالب‌گیری در دندانپزشکی از آن استفاده می‌کنند. آلژینات‌ها انواع گوناگونی دارند و آن‌ها را مخلوطی از محصولات شیمیایی می‌دانند. برخی از این محصولات شیمیایی از جلبک‌های دریایی به‌دست می‌آیند و باعث افزایش کیفیت این مواد برای قالب‌گیری می‌شوند.

همچنین باید گفت انواع آلژینات‌ها معمولا در دو دسته، یعنی پودرهای سفید و صورتی تقسیم‌بندی می‌شوند و زمانی که بخواهند از آن‌ها برای قالب‌گیری استفاده کنند، با آب مخلوطشان می‌کنند تا به قوام پلاستیکی و ویژگی الاستیک لازم برسند. البته این مواد برای اینکه در دندان‌پزشکی مورد استفاده قرار گیرند، تکامل پیدا کرده‌اند. به‌این‌ترتیب، به آن‌ها مواد افزودنی مختلفی را اضافه کرده‌اند تا برای استفاده در قالب‌گیری مناسب باشند. بنابراین دندان‌پزشک‌ها می‌توانند از انواع آلژینات‌ها برای انواع قالب‌های دندانی و ایجاد پروتزهای موقت استفاده کنند.

مواد قالب‌گیری

موادی که برای قالب‌گیری استفاده می‌شوند، باید فاکتورهای لازم را داشته باشند تا دندانپزشک‌ها از آن‌ها برای درمان‌های دهان و دندان استفاده کنند. خصوصیت‌هایی که باید هنگام انتخاب مواد قالب‌گیری به آن توجه داشته باشید عبارتند از:

  • خاصیت آبدوستی (Hydrophilic properties)
  • دقت ابعادی (Dimensional Accuracy)
  • ثبات ابعادی (Dimensional stability)
  • ترشوندگی (Wettability)
  • قابلیت انعطاف (Flexibility)
  • مقاومت در برابر پارگی (Tear strength)
  • بازگشت الاستیک (Elastic recovery)

با توجه به این ویژگی‌ها، مواد مختلفی برای قالب‌گیری مورداستفاده قرار می‌گیرند که می‌توان به پلی‌سولفید، الاستومری، سیلیکون افزایشی، سیلیکون تراکمی، پلی‌اتر و آلژینات‌ها اشاره کرد. در این میان آلژینات دندانپزشکی بیشتر موردتوجه قرار گرفته است، زیرا استفاده از آن نسبت به دیگر مواد ساده‌تر خواهد بود و ترکیباتی که در آن وجود دارند باعث افزایش کیفیت قالب‌گیری دندان می‌شوند.

 

 

مزایای آلژینات دندانپزشکی

  1. کار با این مواد بسیار ساده خواهد بود.
  2. پس از استفاده این مواد در دهان بیمار، فرد احساس راحتی خواهد داشت.
  3. به‌دلیل‌اینکه اجزای سازنده آن ساده هستند، از هزینه کمتری برخوردار خواهد بود.
  4. برای حرارت دادن به این مواد یا سرد کردن آن‌ها به هیچ دستگاه ویژه‌ای نیاز نخواهد بود.
  5. زمان ستینگ آن‌ها کوتاه خواهد بود.
  6. در ساخت این مواد از ترکیبات غیرسمی، غیرآزاردهنده و آب‌دوست استفاده شده است.

معایب آلژینات‌ دندانپزشکی

در بخش قبل به 6 مورد از مزایای آلژینات‌ دندانپزشکی اشاره کردیم، اما لازم است بدانید که علی‌رغم تمام این مزایا، معایبی نیز برای آلژینات‌ها وجود دارد. یکی از معایبی که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که ترکیبات آلژینات‌ها از ثبات ابعادی پایینی برخوردار هستند و همین موضوع باعث شده که استفاده از این مواد در قالبگیری‌های پیچیده دردسرساز شود. همچنین عیب دیگری که می‌توان برای آن درنظر گرفت، این است که این ترکیبات تنها برای یکبار قالب‌گیری کاربرد دارند و ممکن است مواد هنگام خارج‌سازی از هم گسسته شوند.

جمع‌بندی

مواد قالب‌گیری دندان از جمله موادی هستند که تمام دندان‌پزشک‌ها به آن‌ها نیاز دارند و از آنجایی که آلژینات‌ دندانپزشکی کارایی مطلوبی دارد موردتوجه دندان‌پزشک‌ها قرار گرفته است. از همین رو ما در این مقاله شما را با ویژگی‌ها، مزایا و معایب آلژینات آشنا کردیم تا بتوانید بهترین انتخاب را برای مواد قالب‌گیری داشته باشید.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش